söndag 24 oktober 2010

Frågställning?

Jag gillade konceptet att rita av det jag ser, skriva upp kommentarer. Det fick mig att koncentrera mig och se eleverna, tjuvlyssna och se strukturer dem emellan. Men mycket handlar om deras repliker och kommentarer, inte visuell kommunikation.

Funderar på att formulera en frågeställning kring hur eleverna kommunicerar normer visuellt inom gruppen. Hur visa att de passar in på Torsviksskolan och inom sina klasser och undergrupper. Vithet, välbergade, tjejer respektive killar, heteronormen.

2 kommentarer:

  1. Ja, mycket handlar om repliker och kommentarer, hur kan man se rörelsemönster och gester? Det känns som att man måste vara kroppsspråksexpert för att kunna tolka det. Men kläder, utspridning av sina grejer, och hur mycket eleverna rörde sig tänkte jag på. Det är ju visuell kommunikation. Men det är ganska svårt att göra några generella kommentarer på det, tycker jag. En tydlig makt och testa-gräns-gest är ju mössan. Mössan av, mössan på? Jackan av, jackan på?

    SvaraRadera
  2. Mm... Egentligen är vi ju experter på visuell kommunikation, bara det att den ska synliggöras! Har bestämt mig att fokusera på hur heteronormen kommuniceras visuellt. Hur killar visar sin grupptillhörighet genom att placera sina kroppar tillsammans med andra killar och detsamma gällande tjejer. Och vad som händer när medlemmar av dessa grupper möts.

    SvaraRadera