måndag 4 oktober 2010

Aldrig färdig?

Jag har utbildat mig till animatör. Jag har gått diverse konstklasser och studerat filmvetenskap. Ändå känner jag mig så okunnig! Ska det verkligen behövas 8 år för att bli en kompetent bildlärare? (Det är så mycket som jag kommer ha pluggat sammanlagt efter det här programmet.)


Och jag kommer förmodligen inte kunna allt när jag kommer ut i arbetslivet heller.

Varför har både kultur och läraryrket så låg status i samhället? Tänk vad högutbildade vi kommer vara när vi är färdiga, och vilken låg lön vi kommer få i förhållande till vårt värde!

3 kommentarer:

  1. ja, det är nåt att fundera på... men jag tror att läraryrkets status kommer att höjas sakta men säkert. Om man tittar på andra länder, Storbrittanien till exempel, så har de mycket högre löner. Vi får väl strejka kanske?
    Det jag hoppas är att man kommer ha tillräckligt med tid för att hela tiden hänga med i nya program, tekniker och trender så att man kan fortsätta vara nyfiken men inte bli stressad.
    Lycka till på din VFU, vi kanske kan hälsa på varandra? Jag ska prata med min handledare imorrn, ska fråga då om jag kan ta en eftermiddag och hälsa på dig. Vore kul!

    SvaraRadera
  2. Känn dig inte okunnig utan förankra ny kunskap till din erfarenhets och kunskapsbank! Ju mer jag försöker lära mig om olika delar i livet desto mer märker jag att det finns oändligt mer att lära. Det är väl så det fungerar att vara en människa öppen för omvärlden! Bra tror jag....
    Löner handlar om kunskapsvärdering varför jag tror att enda sättet att få upp löner inom den kulturella sektorn är att arbeta för att synliggöra varför och hur vår kunskap är viktig.

    SvaraRadera
  3. Julia, ja! Det vore ju roligt! Bra att få se olika klasser och skolor. Och se hur du har det. :)
    Kunskapsvärdering, absolut. Synliggörande är alltid bra. Låt oss synliggöra bildens centrala rum i samhället.

    SvaraRadera