tisdag 28 september 2010

Fråga nr 2.

En av semiotikens fäder talade vid sekelskiftet 1800-1900 om att "tecknens liv i
samhället" i framtiden skulle bli annorlunda. Vad och hur tänker du när du hör detta uttalande?


Ja och nej.


Annorlunda, ja.


Annorlunda, nej. Mycket är precis lika dant som sekelskiftet 18-1900-talet. Många tecken finns kvar. Det kanske förändras reformatoriskt, om de inte behövs längre, strider mot dagens samhälles överenskommelser, normer och värderingar.
Många tecken finns inte kvar.
Många nya tecken har tillkommit.
Även om nya uppfinningar har tillkommit, fanns tecknen innan och har manifesterat sig i de nya uppfinningarna.


Flygplan.


...fanns inte som uppfinning på 18-1900-talet. (Okej, 1903, men det är bara ett exempel.)
Men tecknet för flygplan fanns! Vingar, fågel, att flyga, motor.
Det var just tecknen som fick visuell makt över uppfinningen. Associationskedjorna bröts inte. Tecknen användes (på gott och ont.)


@ snabel-a, fanns som tecken redan på 1600-talet och användes (enligt wikipedia) som i franskans à. Men dess betydelse var ju annorlunda mot dagens.


Oj, jag har nog kommit in på fel spår.


"tecknens liv i
samhället"


Med internet, reklam, tv, så har tecknens liv brett ut sig i vårt samhälle. I stället för bilder i böcker och några fotografier och teckningar i tidningar, som kanske var den media gemene man brukade 18-1900, så har vi ett konstant flöde av visuella medietecken idag.


Men kroppar, kläder, fordon, miljö är också tecken. De fanns 18-1900 och de finns idag.

1 kommentar:

  1. apropå snabel-a: det var en serie häromdan i metro tror jag där de skämtade om att elefanter är dumma som inte har tagit patent på @, att varje gång man använde det skulle man ju egentligen betala en avgift till elefanterna eftersom det är deras snabel som ordet för symbolen har kommit från:) Jag tror det var en kommentar till pirat-kopieringsdebatten.

    SvaraRadera