måndag 11 oktober 2010

Första dagen på VFU

Tankar kring normativitet och vithet och rikhet snurrar i mitt huvud.

1)Några killar sjöng Tjalalalala Jimmy (Åkesson)!
2)Ett par poliser hade tillkallats när min handledare höll en lektion om grafitti ("Det är förbjudet att undervisa om grafitti - det är olagligt!")
3)De hade en pärm märkt "Droger-HIV-homos"
4)Alla tjejer (och killar) hade likadana kläder, lika långt hår.
5)Tjejer och killar var uppdelade i rummet.
6)En utomstående tjej hade fått 10 000 kronor för godisförbud.

1)Ja, det var säkert på "skämt". Jag blev inte så upprörd när jag hörde det, jag blev obekväm. Nu när jag har pratat om det med mina vänner har jag blivit förbannad i efterhand. Ingen hade tillåtit att elever heilar. Det här är lika mycket ett rasistiskt uttryck, som en heilning. Ska prata med min handledare om det här imorgon. Det är faktiskt olagligt att framföra rasistiska uttryck. Oavsett om det är på skämt.

2)Är det olagligt att undervisa om grafitti? Det kan det inte vara. Hur fick polisen reda på detta?

Jag och Tytti planerar att ge eleverna uppgifter om genus. Spånar på detta. Vår handledare tycker att vi ska komma igång och testa lärarrollen så snabbt som möjligt.

8 kommentarer:

  1. http://www.sweden.gov.se/sb/d/11043/a/111986

    FAKTA OM DEN NYA LAGEN

    SJU OLIKA DISKRIMINERINGSGRUNDER
    Den nya lagen ska motverka diskriminering på grund av:
    - kön
    - könsöverskridande identitet eller uttryck
    - etnisk tillhörighet
    - religion eller annan trosuppfattning
    - funktionshinder
    - sexuell läggning
    - ålder

    SvaraRadera
  2. Hej klasskamrat!

    Men nej, det är absolut inte olagligt att undervisa om graffiti i skolan. Det känns snarare som att det tillhör varje modern bildlärares plikt att ta upp det när det är en konstform som är så närvarande i ungdomars vardag...åh jag blir helt ställd, puh!

    Du får rapportera vidare! Kör på med genus du bara, you go girrrl!

    SvaraRadera
  3. åh huuuu, jag sitter med hakan fallandes ner på bordet och ögon som tefat. Ryser så att jag fryser... fy fan vilken första dag du måste ha haft!! Jag skulle bli så förbannad!! och så ska man vara en fluga på väggen. Tur att jag är i Norsborg. Där var dom snälla. Nej, fy vad jobbigt. Jag måste komma och hälsa på. Vill du komma och hälsa på mig? :) typ en av eftermiddagarna? Jag har inte pratat med min handledare än men tänker göra det imorgon. Jag måste se efter vad som försiggår hos dig helt enkelt.

    Men kämpa på, om inte annat får du en lektion i att hålla nerverna i styr!

    Kram till både dig och Tytti.

    SvaraRadera
  4. jag pratade med min handledare och skulle du skulle kunna komma o hälsa på mig på onsdag morgon nästa vecka om du vill. Jag vill väldigt gärna komma och hälsa på dig! Tror du det går?

    SvaraRadera
  5. Förresten är jag väldigt nyfiken på hur och med vilket syfte poliserna var där på graffiti-lektionen? Skulle de informera om att det är olagligt och att man kan få problem med böter o.s.v, eller var de bara där för att "vakta"?

    Och Droger-Hiv-Homos- pärmen, vad handlade den om egentligen, och var det lärarens pärm? Det låter så konstigt..!

    SvaraRadera
  6. Idag pratade jag med vår handledare om att sätta gränser för eleverna, när de säger främlingsfientliga uttalanden. Hon tyckte inte att Jimmy Åkesson-hejaramsor var främlingsfientligt. Hon trodde att eleverna bara snappat upp det, som de snappar upp annat. Att det inte var menat ens som en provokation...

    SD är ett etablerat parti i riksdagen, alltså är det okej att vara öppet rasist. Det går inte att säga emot, eller?

    SvaraRadera
  7. Det där med Droger-HIV-homos, vet jag inget mer om. det var en mapp i lärarnas korridor, som jag inte har nån större lust att läsa.
    Två elever satt och var homofoba idag också, killen frågade tjejen vad hon skulle göra om hennes bästa vän blev kär i henne. Hon sa att hon skulle bli rädd och säga upp kontakten. Han skulle göra samma sak.

    Självklart skämtas det väldigt mycket om transpersoner också. "Jag visste inte om det var en kille eller tjej, Gud vad äckligt!"

    SvaraRadera
  8. Å, kul... Vad frustrerande. Jag har inte hört ett enda sånt skämt, mina elever verkar rätt snälla av sig, men busiga. Jag skulle ändå vilja veta vad den där pärmen handlar om. Det låter helt sjukt. Man kan ju skriva ett anonymt mejl och säga vad man tycker om saken. Eller inte anonymt för den delen.
    KUl att ni kommer imorrn! Jag tycker att man borde vara två första gången på alla skolor, det skulle vara väldigt givande att diskutera saker med nån klasskompis som också ser det "live".

    SvaraRadera