måndag 1 november 2010

Kropp, rum och lärande.

Jag är en kropp. Och en elev. Och en blivande lärare. Var placerar jag mig?

På Konstfack.

Och jag vågar inte alls röra min kropp fritt i detta rum.

Jag vågar vara i bi-korridoren, matsalen, biblioteket, våra datasalar, toaletterna med kvinnosymbol, cafeterian, ibland i svarta havet och mandelgren beroende på schema.

Jag skulle kunna ta körkort i grafik, foto, trä mm, jag skulle kunna hälsa på hos de andra programmen och se vad de gör, vara med på kårmöten och gemensamhetsfester, göra en utställning i vita havet.

Det kan bli väldigt starkt när kroppar placerar sig fel. Bryter mot regler för var kroppar får vara. Vill jag utsätta mig för det? Nej, vanligtvis inte.

2 kommentarer:

  1. Bra kommentar, jag tror alla kan känna igen sig!
    Konstfack är ju inte något litet fack utan ett stort...
    men en bra grej är de öppna utställningarna och presentationerna man går förbi i vita havet. mycket inspirerande tycker jag, och idag var det en kille som hade "Bed-sit" i Vita havet, vad nu det kan vara. Han skulle bjuda på vin och det ska vara kvar några dar. Sen är det open critic. Men då måste man kanske ha varit där på öppningen... men kanske inte? skulle va kul att se hur det funkar.

    SvaraRadera
  2. Ja visst varje instutition har sin struktur för att innesluta och utesluta kroppar (individer) i synnerhet Konstfack. Börja att gå runt lite och prova vad som händer när man överträder osynliga gränser. Det har jag gjort under åren och upptäckt att de flesta känner av gränserna men är glada för besök...inom vissa gränser.

    SvaraRadera