måndag 13 september 2010

Fråga ett.

1. Hur tänker du dig att frågor som rör perception – och färg – skulle kunna integreras på ett naturligt sätt i bildundervisningen som helhet – och inte endast begränsas till enstaka färg- och formövningar eller analysuppgifter?

Bildundervisningen som helhet.
Frågor som rör perception.

Tja, allt inom bildundervisningen har ju med perception att göra. Vi kan inte se bilder utan perception. Allt är en överenskommelse att det vår hjärna tolkar från ljus och färg blir bilder.
När eleverna gör egna bilder använder de sin perception. Det vi som lärare kan göra är att medvetandegöra den här processen. Påpeka att om du tänker på varifrån ljuset kommer ser du att det är ljusare närmast lampan. För klassiskt exempel?
Påpeka att du uppfattar att det är rött. Hur blir det om du koncentrerar dig på det gula i färgen?
Använda olika belysning i rummet, gul lampa, grön lampa, nedsläckt, upplyst.

Vad är orginalet av en bild, ett konstverk? Det är ju komplicerat vad gäller digitala bilder som masskopieras utan förslitning. Och förändras beroende på visningsforum. Hur är skärmen kalibrerad? Hur stor är duken? Är projektorn rätt installerad?

Men en målning förändras ju också beroende på rummet! Är det verkligen orginalet jag ser om rummet är belyst med rött? Då ändras ju färgerna! Hur såg konstnären bilden i sin ateljé?

Det går liksom inte att skilja konstverk från rummet och världen, återskapande och perception.

3 kommentarer:

  1. Det går ju också att prata om perception samtidigt som en visar bilder, konstverk mm, och diskuterar dessa.

    Menas perception endast den vetenskapliga delen av vår uppfattning av om världen, ljus, ögon, hjärna?

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja höra ytterligare hur du tänker kring att medvetandegöra perceptionsprocessen för eleverna.

    SvaraRadera
  3. Medvetandegöra perceptionsprocessen för eleverna.

    Allt det vi ser och upplever av omvärlden, kommer in genom våra sinnen.

    Släcker lampan.

    Har det ni ser förändrats? Nej, men ögat reagerar på ljus och skapar en bild i hjärnan.

    Tänder lampan.

    Nu studsar ljuset på föremålen framför er, och kommer in i era ögon. Där aktiveras tappar och stavar och genom nervtrådar i hjärnan blir dessa reflekterade ljusatomer en bild i ert huvud.

    -Så händer också när du tittar på din egen skapelse. (Om ngn klagat på att den har gjort nåt fult.) Du ser din skapelse, och tolkar den som "ful", vilket är en värdering som bygger på vad du minns av tidigare perceptioner. Försök tänk bort värderingen "ful" och se bara vad du verkligen upplever med dina sinnen. Vad ser du då?

    SvaraRadera